Zapraszamy na blog

Kreatywność a myślenie metaforyczne czyli jak w prosty sposób tworzyć nowe pomysły

13.05.2018

Nie od dzisiaj wiadomo, że rynek pracy się zmienia. Możemy na niego spojrzeć jako na żywy organizm stale dopasowujący się do potrzeb. Rozpoczynając współpracę z Martyną Czarnobaj-Borowską z O4 Coworking w ramach programu Akcelerator Kariery mieliśmy okazję zapoznać się z ciekawym opracowaniem opublikowanym przez Infuture Hatalska Foresight institute pod tytułem: „Praca, scenariusze przyszłości”. Najbardziej pożądanymi umiejętnościami w 2020 roku będą:

  1. kompleksowe rozwiązywanie problemów
  1. krytyczne myślenie
  1. kreatywność

Dalej plasują się umiejętności takie jak: zarządzanie ludźmi, współpraca czy inteligencja emocjonalna. Te badanie wskazuje na to, że ludzie potrafiący myśleć kreatywnie będą bardzo cennymi pracownikami. Dlaczego? Wiąże się to z nowa rewolucją technologiczną, której celem będzie znaczne zastąpienie ludzi maszynami oraz robotami w sektorze produkcyjnym. Co więcej. To już się dzieje! Cytując Oktawię Gorzeńską (specjalistkę od innowacji i edukacji), która wystąpiła w tegorocznym Gdyńskim TEDx: We Wronkach firma Amica zbudowała magazyn wysokiego składowania. Znajduje się w nim 26 tys. miejsc paletowych, mogących pomieścić 230 tys. sztuk urządzeń dużego AGD. W pełni zautomatyzowany system sterowania pozwala układać około 1,6 tys. artykułów na godzinę. A obsługuje go? Jeden człowiek.

To przykład jakich wiele. Firmy, które będą automatyzować swoje procesy produkcyjne szukają jeszcze większej efektywności. W naszej opinii należy zdać sobie z tego sprawę i rozwijać swoją kreatywność. Chcielibyśmy zaprezentować narzędzie, opisane szczegółowo w naszej książce „Bezpardonowy innowator”, które pozwoli wam w łatwy sposób generować kreatywne pomysły.

Ćwiczenie: złam ramę.

Ćwiczenie ma na celu wychodzenie poza schemat przy generowaniu nowych idei. kierunek rozwoju pomysłów jest spontaniczny, co może prowadzić do tego, że rezultaty mogą odbiegać od ustalonego kierunku.

  1. Zdefiniuj problem.
  1. Określ ramy.
  1. Zapisz metaforycznie problem.
  1. Zapisz pomysły.

Przykład:

  1. Zdefiniuj problem: Jak stworzyć aplikację sklepu, która buduje zaangażowanie klienta?
  2. Określ ramy jako cele, które chcesz osiągnąć: Budujemy zaangażowanie klientów, tworzymy system polecania naszej strony innym, przedstawiamy nasze osiągnięcia.
  3. Zapisz problem jako metaforę: Aplikacja sklepu, która buduje zaangażowanie klienta jest jak góra bo:

a)       Posiada różne szlaki dla doświadczonych klientów oraz nowych użytkowników.

b)       Satysfakcja użytkownika wzrasta wraz z zaangażowaniem.

c)       Możesz podzielić się wrażeniami z podróży.

d)       W podróży towarzyszy Ci przewodnik.

e)       Góra ma szczyt

f)        Nieliczni osiągają szczyt.

g)       Im wyżej wchodzimy na górę tym więcej widzimy.

h)       Jeżeli ktoś wejdzie na szczyt może być przewodnikiem

i)        Użytkownicy mogą wspólnie osiągać szczyt.

j)        Doświadczenie zdobywania szczytu jest wyjątkowe.

Zapisz pomysły:

Aplikacja może zawierać system partnerski oparty na zdobywaniu szczytu.

Wejście na określony poziom daje możliwość uzyskania korzyści, np. w postaci rabatów.

Wchodzenie na szczyt jest uwarunkowane dokonywanymi zakupami.

Dostajesz specjalnie odznaczenie przedstawiające osiągnięcie określonego poziomu.

Im wyżej wchodzisz, tym większy procent jest przeznaczony na dobroczynność.

Po osiągnięciu pierwszego poziomu dostajesz 5% rabatu i 1% przekazany jest na wybrany cel dobroczynny.

Po osiągnięciu 2 poziomu dostajesz 7% i 2% przekazany jest na wybrany cel.

Po osiągnięciu szczytu stajesz się przewodnikiem.

Przewodnicy decydują o tym, na jaki cel przekazane są pieniądze. Dzielą się swoimi doświadczeniami, mogą dawać opinie.

Jesteśmy ciekawi waszego odbioru. Napiszcie mail na adres: sklep@bezpardonowyinnowator.pl lub wiadomość na FB @bezpardonowyinnowator.

 

https://bezpardonowyinnowator.blogspot.com/2018/05/kreatywnosc-myslenie-metaforyczne-czyli.html

 

 

Co się stało z przyszłością?

23.04.2018

Od 1963 do 1999 roku fundusze wysokiego ryzyka venture capital – dostarczenie kapitału obarczonego ryzykiem zwykle w formie udziału w kapitale własnym, przedsiębiorstwom o wysokim potencjale wzrostu – potrafiły odnaleźć sposób na to, aby:
1. Znaleźć sposób na wspieranie nowych technologii, których powstanie jest nieodłączną cechą globalnego rozwoju.
2. Zrozumieć co przynosi zwrot wartości inwestycji ROI (return of investement ) w nowe technologie.

Począwszy od 2000 roku możemy zaobserwować znaczący spadek zarówno z punktu widzenia wartości nowych technologii, jak również korzyści uzyskanych z inwestycji.

Aby zrozumieć to zjawisko musimy spojrzeć na rolę jaką fundusze VC pełniły w rozwoju rozwiązań technologicznych, które stały się podstawą wejścia w erę informacji. Fundusze mocno wspierały powstawanie technologii cyfrowych wspomagając przykładowo światowego potentata na rynku procesorów firmę Intel. W latach ‘70 inwestorzy finansowali rozwój technologii związanych z rozwojem komputerów powstawianie nowego oprogramowania i rozwiązań sprzętowych. Lata ‘80 był to rozkwit, inwestycji w zakresie biotechnologii, mobilności i sieci networkingowych. Z początkiem lat ‘90 przyszedł czas na gwałtowny rozwój internetu i technologi z nim związanych. W późnych latach ‘90 nastąpił wzrost zaufania funduszy inwestycyjnych w finansowanie usług. Aplikacja Kozmo.com, pozwala na dostarczanie różnych produktów spożywczych do biur jak choćby batoniki. Portal bazuje na tworzeniu wydajnych sieci logistycznych współpracując z lokalnymi producentami, dzięki czemu może oferować niższe ceny zakupów.
Magiczne słowo: Sprzedaj to!
To tylko jeden z wielu przykładów, programów, stron www, aplikacji, których głównym celem jest sprzedaż. Wpisują się one w zjawisko bański internetowej (ang. dot-com), tak nazywamy okres gwałtownego przyrostu przedsiębiorstw działających za pomocą internetu. Jedną z cech tego zjawiska jest przecenianie faktycznej wartości przedsiębiorstwa, nie mającej realnego odzwierciedlenia w oferowanej wartości. Świetnie opisuje to Ashlee Vance w Biografi Elona Muska:
„Nie trzeba już było produkować pożądanych produktów, aby założyć doskonale prosperującą firmę. Wystarczyło mieć pomysł na coś związanego z siecią i ogłosić to światu, aby chętni inwestorzy dali na to pieniądze” .
Były to start-upy, które nie tworzyły realnej wartości. Jedynie polegały na chciwości inwestorów, którzy zakładali, że pomysł okaże się drugim Microsoftem. Doprowadziło to do gwałtownego spadku wartości i recesji na rynku technologicznym. Okaleczeni inwestorzy wyciągnęli surową lekcję i bardzo nieufnie podchodzili do finansowania dot-comów. Cała ta historia miała miejsce w Stanach Zjednoczonych i dotyczyła w większości przypadków firm z Krzemowej Doliny.
Pamiętając, że do Polski wszystkie zjawiska przychodzą z opóźnieniem, może i nas to nie ominąć.
Rozkwit Startupów. 
Obecnie w naszym kraju możemy zauważyć rozkwit przedsiębiorstw działających w sieci. Funkcjonują one w oparciu o różne instrumenty finansowe, również fundusze wysokiego ryzyka Venture Capital.
Wiemy, że technologia technologii nie równa. Firma tworzy realną wartość opartą o wprowadzaniu na rynek produktów służących konkretnemu rozwojowi. Produkcja układów scalonych, energii odnawawialnych, inteligentych surowców ma szansę realnie wpłynąć na naszą rzeczywistość. W przypadku portalu pets.com oferującego możliwość zamówienia do domu różnych usług związanych ze zwierzętami (strzyżenie, opiekę hotelową lub całodniowy camping dla psów) są ważne, ale nie jako innowacyjne rozwiązanie. Niestety duża dostępność środków unijnych na technologie informatyczne była wydawana na powstawanie stron www i aplikacji, które nie tworzą realnej wartości. Ich celem było skorzystanie z dofinansowania. Dlatego niezwykle ważne jest świadome zarządzanie innowacją, aby tworzyć realną wartość.
Co robić?
Najważniejsze zdać sobie sprawę z tego że innowacją można zarządzać.
Na początku warto odpowiedzieć na pytanie jak generować wartościowe pomysły?
Proces powstawania nowych idei jest podzielony na trzy etapy :
1. Percepcja – pozyskiwanie informacji za pomocą zmysłów
2. Przetwarzanie informacji czyi sposób w jaki myślimy.
3. Ekspresja czyli wyrażenie swojej idei.
Jak powiedział noblista Linus Pauling :
„The best way to have a good idea is to have a lot of ideas.”
(Najlepszym sposobem aby mieć dobry pomysł, jest posiadać dużo pomysłów)
Z myśleniem innowacyjnym jest jak z treningiem mięśni. Wysiłek, który wkładamy w tworzenie nowych pomysłów owocuje tym, że mamy pomysły lepszej jakości.
Tak jak piszemy w książce „Bezpardonowy innowator” proponujemy ćwiczenie „Generator pomysłów 101”, które generuje świetne pomysły. Z doświadczenia wiemy, że najlepsze idee powstają powyżej 80-tego pomysłu.
Zachęcamy do spróbowania:
Generator pomysłów 101.
Celem ćwiczenia jest generowanie nowych pomysłów. Opis:
Krok 1. Wybierz temat.
Krok 2. Nie oceniaj swoich pomysłów.
Krok 3. Napisz 101 pomysłów na wybrany temat.
Pomysły mogą być:
• dziwne,
• śmieszne,
• irracjonalnie,
• podobne,
• fantasmagoryczne.
Najważniejszy jest proces twórczy, który poszerza twoją percepcję.
Czekamy na wasze opinie.
Bibliografia:
1. A Vance., Elon Musk, wyd: Znak 2017 str 18.
2. Artykuł powstał na podstawie: Thiel,S Parker ,K Howery L Nosek ,B Gibney., What happend to the future, January 2011, https://www.researchgate.net/publication/215946027_What_Happened_to_the_Future dostęp 23.04.2018

https://bezpardonowyinnowator.blogspot.com/2018/04/co-sie-stao-z-przyszoscia.html

 

3 stereotypy o innowacji. Czy Ty też w nie wierzysz?

26.03.2018

Zaczynamy naszą przygodę z pisaniem bloga. Będziemy dzielić się wiedzą z zarządzania innowacją, które dotyczy aspektów takich jak:
– wymiar indywidualny, a w nim: percepcja, ekspresja, przetwarzanie informacji,
– wymiar grupowy, w nim: emocje, kultura, proces, środowisko,
– wymiar organizacyjny a w nim: strategia, struktura, zasoby,
– wymiar przemysłowy a w nim: rynek, konkurencja, dostawcy,
– wymiar społeczny, a w nim: wartości, kontrola społeczna, tradycja,
– wymiar technologiczny, w nim: własności fizyczne, czas, ekologia.

 

Brzmi tajemniczo? Jeżeli tak, to już za kilka tygodni poczytacie o tym również w naszej książkę „Bezpardonony innowator”, a tymczasem zastanowimy się jakie istnieją stereotypy o innowacji.

Pojęcie stereotyp ma grecki źródłosłów „Stereos” znaczy trwałość i przestrzenność, „typos” oznacza odbicie, obraz to model, przedstawiciel jakiegoś gatunku. W XV w. stereotypem nazywano płytę drukarską zakładu zecerskiego: rodzaj odlewu do powielania. Stereotyp występuje jako coś schematycznego, banalnego, powtarzalnego. Definicja ta ujawnia bardzo ciekawą rzecz, otóż stereotyp jest związany z trwałością i powielaniem. Właśnie te dwa elementy powodują, że myślenie stereotypowe nie może służyć myśleniu kreatywnemu. W dzisiejszych czasach silny nacisk kładzie się na rozwój innowacji. Pytanie czy nie ulegamy stereotypom? Zmierzyliśmy się z trzema stereotypami dotyczącymi innowacji:

1.      Stereotyp nr 1 – „Osiągnę sukces jak założę startup!”

Młodzi ludzie pełni idei bezwzględnie wierzą w swoje umiejętności i nie widzą ryzyka. CBOS informuje nas, że 90% upadających firm to startupy. Zadajmy sobie pytanie: Co na to wpływa? Czy mają wiedzę w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, znają prawo spółek handlowych lub wiedzą jak pozyskać inwestora? Ola Sitarska dla portalu gadżetomania.pl mówi: „Jeśli ktoś próbuje stworzyć coś własnego, szybko okazuje się, że jest problem: potrzebne są pieniądze na rozwój, a zysków nie ma. Właściciel startupu często więc musi pracować u kogoś na etacie albo brać zlecenia, żeby być w stanie opłacić serwery czy dodatkowego informatyka. A ponieważ startup nie robi się sam, po paru miesiącach pracy po kilkanaście godzin dziennie niejeden wymięka”. Okazuje się, że tworzenie czegoś od zera jest żmudne i nieopłacalne. Jarek Łojewski twórca bloga DobraPorazka.pl: „Pracując z ludźmi, którzy pracując na etacie myślą o otwarciu swojego biznesu, zawsze doradzam im, aby starali się pogodzić pracę na etacie ze swoim projektem. Ta próba czasu weryfikuje ich wytrwałość. Jeśli projekt jest atrakcyjny i ich wciągnie, to znajdą czas na jego realizację. Etat zawsze zdążą porzucić. A jeśli startup się znudzi lub nie wypali, to mają zabezpieczenie finansowe.”.

2.      Stereotyp nr 2 – „Tylko młodzi z wielkich miast są innowacyjni i przedsiębiorczy”

Istnieje pogląd, że ludzie, którym się powodzi w biznesie są piękni, młodzi i bogaci. Wg badania ITIF (Information Technology and Innovation Foundation) średnia wieku amerykańskiego innowatora ma 47 lat. Jak wynika z rezultatów badań Barometru Przedsiębiorczości wykonanego przez Dom Badawczy Maison na zlecenie „Dziennika Gazety Prawnej” – najczęściej przedsiębiorcami w Polsce są mężczyźni, którzy ukończyli 55 lat i mieszkają z dala od wielkich miast. Niestety nie ma badań odnoszących się do średniego wieku innowatorów w Polsce. Jak myślicie czy innowacja i założenie firmy ma ze sobą związek?

3.      Stereotyp nr 3 – „Kobiety nie wymyślają innowacji”

Istnieje przekonanie, że innowacja jest domeną mężczyzn. W głównej mierze jest to podyktowane nadreprezentacją męskich wynalazców i innowatorów, o których się uczymy w szkole. Okazuje się, że dzisiejsza sytuacja jest zupełnie inna. Jak podaje portal innpoland.pl 60 proc. trzonu kadrowego nauki polskiej z wykształceniem wyższym to kobiety pracujące dla nauki i techniki. Do walki z przemytem narkotyków lub do wykrywania materiałów wybuchowych dr Joanna Bagniewska zaprzęgła pszczoły. Pani Joanna jest doktorantką na Uniwersytecie Oksfordzkim, jest zoolożką i treserką pszczół. W 2014 roku wygrała konkurs organizowany przez British Council oraz Centrum Nauki Kopernik – „FameLab”. W tym samym roku prof. Grażyna Ginalska szefowa Katedry i Zakładu Biochemii i Biotechnologii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie została laureatką konkursu „Twórcy Innowacji 2014″ w kategorii „Nowe technologie” i otrzymała Złoty Medal Akademii Polskiego Sukcesu za opracowanie biomateriału kościozastępczego zwanego „sztuczną kością”. To tylko dwa przykłady z pośród 5371 innowatorek, badaczek które zarejestrował Urząd Patentowy w latach 2009-2013.

To tylko niektóre z przykładów stereotypów dotyczących innowacji. Jesteśmy ciekawi jakie znacie inne stereotypy?

Pozdrawiamy
Maciej Cieślak & Danuta Sowińska

Źródło:
1.      http://innpoland.pl/118015,kobiece-twarze-polskich-innowacji-kreatywne-z-sukcesami-tworza-rewolucyjne-rozwiazania
2.      http://innpoland.pl/120309,wlasciciel-firmy-w-polsce-to-starszy-mezczyzna-ze-wsi-ekspert-uczelnie-ksztalca-pracownikow-a-nie-przedsiebiorcow
3.      https://innovationhouse.org.ua/en/statti/ynnovator-krushenye-stereotypov/
4.      https://gadzetomania.pl/6389,fajny-polski-startup-znika-z-sieci-nie-jest-latwo-zrobic-internetowy-biznes-w-polsce
5.      Maciej Cieślak, Danuta Sowińska „Bezpardonowy Innowator” Instytut Rozwoju Innowacji 2018

https://bezpardonowyinnowator.blogspot.com/2018/03/3-stereotypy-o-innowacji-czy-ty-tez-w.html